Bramy i rozwiązania techniki przeładunku firmy Hörmann
Ustawiane pod kątem domki przeładunkowe, bramy segmentowe i wyposażenie z zakresu techniki przeładunku do nowych hal spółki Teamlog dostarczyła firma Hörmann. Projekt uwzględniał ograniczoną ilość miejsca na terenie zakładu oraz jak najbardziej elastyczne wykorzystanie stacji przeładunkowych.
Podstawą przedsięwzięcia było nawiązanie długotrwałej współpracy: firma SAF Holland produkująca osie do pojazdów zleciła spółce Teamlog w Aschaffenbergu globalną logistykę części zamiennych. Aby zagwarantować optymalną i terminową realizację dostaw, oferująca usługi logistyczne spółka zdecydowała się wybudować w miejscu swojej siedziby halę komisjonowania i halę magazynową wyposażoną w dziewięć bram segmentowych i stacje do przeładunku towarów. Powstał budynek o powierzchni 13.500 metrów kwadratowych – w ten sposób optymalnie wykorzystano ostatnią dostępną na terenie przedsiębiorstwa powierzchnię.
Do najważniejszych założeń projektu należało stworzenie jak największej zadaszonej powierzchni użytkowej, co udało się dzięki zastosowaniu specjalnych bram przemysłowych i rozwiązań z zakresu techniki przeładunku. Aby oszczędzić powierzchnię przeznaczoną na plac manewrowy dla samochodów ciężarowych, zdecydowano się na zastosowanie domków przeładunkowych ustawionych pod kątem. Zarówno domki, jak bramy segmentowe i rampy przeładunkowe dostarczyła firma Hörmann.
Domki przeładunkowe ustawiane na zewnątrz przed halą są rozwiązaniem, które pozwala efektywnie zarządzać energią i oszczędza miejsce. To oznacza możliwość wykorzystania całej powierzchni wewnątrz hali aż po jej ściany zewnętrzne.
Domki przeładunkowe ustawione pod kątem sprawiają, że samochody ciężarowe nie muszą podjeżdżać do hali pod kątem prostym. W ten sposób oszczędzić można wiele miejsca na placu manewrowym.
Pod katem 160 stopni
Przed podjęciem decyzji o zakupie ośmiu domków przeładunkowych firma Teamlog przetestowała różne kąty ich ustawienia, co pozwoliło ustalić, jaka jest optymalna ilość miejsca potrzebna na manewrowanie ciągnikami siodłowymi. Należało bowiem zagwarantować bezproblemową możliwość manewrowania pojazdami na terenie firmy nawet w godzinach największego ruchu. Działy przyjmowania i wydawania towarów firmy Teamlog obsługują bowiem nawet do 60 samochodów na dobę. Firma Hörmann oferuje różne warianty domków przeładunkowych ustawianych pod kątem od 30 do 150 stopni. Najkorzystniejszym rozwiązaniem okazała się tu wersja specjalna ustawiana pod kątem 160 stopni – najbardziej ułatwiająca kierowcom manewrowanie pojazdem.
Ściany boczne i dachy domków przeładunkowych typu LHP 2 są wykonane z ocieplanych paneli warstwowych o grubości 60 mm, co skutecznie chroni przed działaniem czynników atmosferycznych i ogranicza przenoszenie hałasu podczas przeładunku.
Bramy segmentowe SPU F42
W przypadku zastosowania domków przeładunkowych brama dokowa nie zamyka się na rampie przeładunkowej, lecz jest prowadzona za nią i zamyka się na posadzce hali. To zapewnia dobrą izolację otworu w hali w godzinach przestoju stacji przeładunkowej. Firma Teamlog zdecydowała się na przemysłowe bramy segmentowe typu SPU F42. Zbudowane z ocieplanych stalowych segmentów o grubości 42 mm gwarantują dobrą izolacyjność cieplną. Wszystkie bramy wyposażone są w odporne na zarysowania przeszklenie Duratec, które zapewnia dobrą widoczność i dostęp naturalnego światła do hali.
Rampy przeładunkowe
W nowych halach postawiono na dwie wersje wykonania hydraulicznych ramp przeładunkowych o różnej nośności (obciążeniu znamionowym): wybrano sześć hydraulicznych ramp przeładunkowych typu HRT o obciążeniu znamionowym 6 kN (6 t) i dwie rampy przeładunkowe typu HTL 2 o obciążeniu znamionowym 9 kN (9 t). Pomost przeładunkowy jednej z nich ma długość ponad 3,5 m, co umożliwia niwelowanie bardzo dużych różnic poziomów między dokiem przeładunkowym a skrzynią ładunkową pojazdu.
Skuteczne uszczelnienia
Jednolity wariant wykonania zastosowano natomiast w ośmiu uszczelnieniach bram, naprowadzaczach kół oraz w parach odbojnic najazdowych, które dopełniają wyposażenia stacji przeładunkowych. Zakrzywione po łuku stalowe rury naprowadzaczy kół typu WMB, które zamontowano do podłoża przed domkami przeładunkowymi, tworzą swoisty tor naprowadzający koła i pomagają kierowcy w centralnym ustawieniu pojazdu przed dokiem przeładunkowym.
Uszczelnienia bram typu DSL posiadają równoległe ramiona, które mogą poruszać się zarówno w płaszczyźnie poziomej, jak i pionowej. Na skutek nacisku na uszczelnienie bramy przednia rama unosi się nieco w górę, co pozwala uniknąć uszkodzeń. Nachylona do przodu czołowa część uszczelnienia umożliwia odprowadzanie wody deszczowej w kierunku przedniej krawędzi.
Doskonała amortyzacja
W przypadku odbojnic najazdowych firma Teamlog wybrała wytrzymałe modele SB 20. Te stalowe odbojnice są zbudowane z amortyzującego na całej powierzchni wewnętrznego gumowego rdzenia i wytrzymałej zewnętrznej stalowej płyty, która - aby zapewnić statyczne odciążenie - opiera się na krawędzi rampy. Kątowa płyta ochronna mocowana na odbojnicy równomiernie rozkłada siły wywierane przez podjeżdżający samochód ciężarowy na całą powierzchnię odbojnicy i skutecznie chroni ją przed zużyciem. Doskonałą amortyzację zapewnia, umieszczony za stalową płytą, odbojnik oktagonalny z ośmioma pustymi komorami. Taka odbojnica najazdowa gwarantuje świetną amortyzację i jest bardzo trwała.
Szybki serwis
Przy rozstrzyganiu przetargu na dostawę bram i rozwiązań z zakresu techniki przeładunku kierowano się nie tylko jakością i ceną, ale także efektywnymi usługami serwisowymi. Skuteczność serwisu firmy Hörmann potwierdzono już wkrótce, gdy zamontowana na poziomie posadzki brama została uszkodzona na skutek uderzenia przez pojazd. Technicy firmy Hörmann błyskawicznie przyjechali na miejsce i naprawili usterkę.
Przemysłowa brama segmentowa montowana na poziomie posadzki służy do obsługi małych samochodów dostawczych, które codziennie odbierają przesyłki ekspresowe. Podobnie jak osiem pozostałych bram segmentowych jest ona otwierana i zamykana elektrycznie. W ośmiu bramach dokowych zamontowano skonstruowany przez firmę Hörmann napęd osiowy typu WA 300 S4, który nadaje się przede wszystkim do mniejszych i ekonomiczniejszych obiektów logistycznych.
Cicho i bezpiecznie
Wpływ na ekonomiczność przemysłowych bram segmentowych ma też wyposażenie ich w napędy z funkcją łagodnego rozruchu i zatrzymania. To rozwiązanie oszczędza mechanizm bramy i gwarantuje jej cichą pracę, a jednocześnie wydłuża żywotność i obniża koszty konserwacji. Dzięki dostępnemu standardowo ograniczeniu siły, po napotkaniu na przeszkodę brama cofa się automatycznie.
Bezpieczeństwo zwiększa też wymagany przepisami mur przeciwpożarowy, który wnętrze hali dzieli na dwa sektory. Na ich granicy zainstalowano szeroką przeciwpożarową bramę przesuwną FST 90-1 firmy Hörmann. W razie pożaru brama zamyka się automatycznie i przez 90 minut chroni przed przedostaniem się ognia na sąsiedni obszar hali. Ta ocynkowana brama posiada zintegrowane bezprogowe drzwi przejściowe, co pozwoliło oszczędzić dodatkowe miejsce na drzwi ewakuacyjne w murze przeciwpożarowym.
Do nowych hal spółki Teamlog firma Hörmann dostarczyła ustawiane pod kątem domki przeładunkowe oraz bramy i wyposażenie techniki przeładunku.
Wszystkie bramy wyposażono w odporne na zarysowania przeszklenie Duratec.
Jedna ze stacji przeładunkowych wyposażona jest w rampę przeładunkową o długości 3,5 m.
Zakrzywione po łuku stalowe rury naprowadzaczy kół pomagają kierowcy w centralnym ustawieniu pojazdu w doku.
Stalowe odbojnice najazdowe SB 20 zapewniają doskonałą amortyzację.
Przemysłowa brama segmentowa montowana na poziomie posadzki we frontowej fasadzie służy do obsługi małych samochodów dostawczych.
Skonstruowany przez firmę Hörmann napęd osiowy typu WA 300 S4
to ekonomiczne rozwiązanie przede wszystkim do mniejszych obiektów logistycznych.
Przeciwpożarowa brama przesuwna FST 90-1 firmy Hörmann
ze zintegrowanymi bezprogowymi drzwiami przejściowymi pozwala oszczędzić miejsce na drzwi ewakuacyjne w murze przeciwpożarowym.
Hörmann Polska
press box
Link do strony artykułu: https://2fwww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/optymalne-wykorzystanie-powierzchni-centrum-logistycznego